kamaz_metan_africa_eco_race_2015Състезателен Камаз, задвижван от двугоривна система с дизел и природен газ (метан) ще стартира в Africa Eco Race 2015. Камионът, с двигател Камаз-4362, използващ двете горива, се разработва от началото на годината и вече е участвал в две състезания от руския рали-рейд шампионат.

Зад волана на хибридния камион по време на Africa Eco Race 2015 ще бъде прес-секретарят на Газпром Сергей Куприянов. С него в кабината ще бъдат брат му Александър и опитният механик Анатоли Танин. Спонсори за Africa Eco Race ще са Газпром, а отборът Камаз Мастер ще отговори на важен въпрос: има ли бъдеще в газо-дизеловите камиони на подобни маратони?

kamaz_metan_africa_eco_race_2015 (3)„Всъщност Africa Eco Race 2015 ще е поредното състезание за този Камаз. Преди мен този камион е бил пилотиран от Дмитри Сотников и Илгизар Мардеев” – казва пилотът Сергей. „Основната разлика е, че в централната част на шасито има четири метанови бутилки. Заедно с тях вървят и набор от газопроводи и специална горивна помпа, която намалява притока на дизел при нужда. С навлизането на газ в цилиндрите получаваме по-добро горене, което води до повишаване на мощността и понижаване на вредните емисии и пушека.”

kamaz_metan_africa_eco_race_2015 (4)„Моторът пуши доста по-малко, особено на ниски обороти” – потвърждава седемкратният победител в Дакар Владимир Чагин. „Това е много важно, защото през последните години по подобни няма ограничение в нивата на вредни емисии, отделяни от болидите. Но по света всички се борят за чиста околна среда и употребата на природен газ може да се превърне в много полезно нещо. Ако трябва да сме честни, не очаквахме чак такова понижаване на пушека, а по-скоро по-добри характеристики на двигателя. С подаването на две горива в цилиндрите двигателят се форсира по-леко и е по-мощен.”

kamaz_metan_africa_eco_race_2015 (1)„Кривата на мощността спрямо оборотите е много интересна” – обяснява Куприянов. „При стандартния дизелов агрегат мощността е малко след празния ход, но се понижава при достигането на 2500 об/мин. Тествахме газо-дизеловия вариант на стенд и установихме, че мощността е по-висока при 1700-1800 об/мин и кривата не пада толкова рязко на 2500, както до сега.”
На практика това означава, че камионът с метан ще се държи по-добре в оф-роуд условия там, където „стандартен” състезателен Камаз трябва да се движи с висока скорост, за да не губи обороти и мощност. Газо-дизеловият Камаз реализира икономия за отбора, която не е никак нищожна.

Според първоначалните сметки след изминалите няколко състезания, камионът харчи гориво за 15% по-малка сума от преди. Камионът е натоварен с четири 90-литрови цилиндрични бутилки, които са достатъчни за състезателна отсечка с дължина 300-400 км. Когато метанът свърши, управлението на двигателя автоматично „прехвърля” само на дизелово гориво.

kamaz_metan_africa_eco_race_2015 (2)На финала на всеки специален етап в Africa Eco Race 2015 екипажът на метановия Камаз ще трябва да чака газова цистерна. Всяка вечер от нея ще се зарежда състезателният камион. Метановите бутилки няма да се заменят, а ще бъдат допълвани посредством щуцер и газопровод. Самите бутилки са произведени в Полша. Изработени са от алуминий, за да са по-леки. Все пак да не забравяме, че общата маса на камиона е много важна в състезателни условия. Облага за екипажа ще е, че няма да зарежда толкова дизелово гориво от колкото се нуждае стандартен състезателен камион за дадена отсечка.

Метанът не е първият газ, който е добавен като гориво на състезателен Камаз. През 2013 г. в някои кръгове от руския шампионат Камаз Мастер изпробва камион с две 100-литрови пропан-бутанови бутилки. Зад волана тогава бе същият пилот, но поради маркетингови причини пропановият проект не просъществува.

Първият състезателен етап на Africa Eco Race 2015 от Надор до Ерашида вече започна тази сутрин. Очаквайте информация!

Comments are closed.