Едни то най-големите и най-атрактивни международни автомобилни състезания в България, отварят изцяло нова страница в историята си. Най-авторитетното офроуд състезание на Балканите – Balkan Offroad се възражда от огъня като птицата Феникс, или по-скоро като Fenix Rally в далечен Тунис. А уникалната надпревара за исторически рали автомобили Balkan Classic Rallye отива в Полша, където е повече от добре дошла, за разлика от родната БайГания.

Защо се стигна дотук? С девет издания у нас Balkan Offroad Rallye се превърна в „българския Дакар“, привличайки стотици участници от цяла Европа, плюс състезатели от Азия, Близкия Изток, САЩ, Израел и т.н. Успоредно с това, състезанието получи такъв медиен и публичен интерес, сходен с този при класическите рали-надпревари. Неимоверен успех на офроуд доайена Александър Ковачев и международен екип от десетки страни, които изведоха малката ни държава на Световната офроуд карта.

Balkan Classic Rallye пък от своя страна се превърна в интерконтинентална надпревара, в която имаше участници от Австралия, Африка, Америка, Азия и Европа. Всъщност, нямаше само от Антарктида…

Е, двете ралита се радваха на своето развитие и успехи, докато някакви дребни душички, обединени в една фейк чиновническа организацийка, решиха, че на Сашо Ковачев му стига толкова чест и слава, защото не е от послушните и се опъваше на не когото трябва. И решиха, типично по байганьовски не те да са добре, а на Сашко да му е зле…

Така, последното (засега) издание на Balkan Offroad Rallye се превърна в такъв логистичен, административен и организаторски кошмар, пред който местенето от „Дакар“ от Южна Америка в Саудитска Арабия бе прост тираджийски курс. Напук на всичко, „Балкан Офроуд“ премина великолепно до самия финал, където най-страшното бе, че една патрулка затвори партито на плажа на Шкорпиловци, щото пречело на почиващите в хотелския комплекс (зает на 99,9%, може би на 100%, от участници и съпътстващи ралито).

Е, Алекс тогава се зарече, че колкото и кръв да му капе от сърцето, спира с донкихотовските си напъни. А тези, дето искаха да му избодат очите, му изписаха веждите. Така, в пепелта на Балкан Офроуд се роди Fenix Rally – чисто нова надпревара в Тунис, посрещаната с отворени обятия от местните власти, автомобилната федерация и правителството на африканската държава.

Не искам да се правя на интересен, но замислете се за директния икономически ефект от това: 500-600 заможни западняци, които са дошли у нас с нагласата да харчат пари, при това, зад волана на машини, които харчат десетки литри гориво на 100 км и то в продължение на цяла седмица. Не ми вярвате? Питайте собствениците на хотелите, в които бивакуваме и шефовете на бензиностанции по трасето – директна финансова инжекция за много пари в родната икономика. Е, не ги искаме явно., ще ги дадем на Тунис…

И сега, вместо 7 дни в пресичане на България от запад на изток, ще имаме не по-лоша (може би и по-добра) 6-дневна надпревара, която ще изпрати участниците в митичната пустиня Сахара, в обкръжение, където всички са повече от добре дошли, за да получат своята доза адреналин. При сходни цени за участие, същата логистична подкрепа, но и много „по-френдли“ обстановка. Вижте сами тук за какво иде реч: fenix-rally.com

Що се отнася до Balkan Classic Rallye, това бе надпревара, в която може да видите бивши рали-звезди, истински аристократи и лъвове от световното „голямо добрутро“ да делят един бивак с обикноени хора откъде ли не и да не разберете, че човекът пред вас, облян в масло, е такъв мултимилиардер, който може да изведе страната ни от всякаква криза, без да се разори. В комплект с такива уникални рали-бижута от най-добрите години на минали век, пред които да се разплаче от щастие всеки един автомаинак.

Е, такива хора вече ще виждат поляците, които са кралете на аматьорските приключенски надпревари, не и без българска помощ от страна именно на Ковачев и Ко, които дирижират легендата Breslau Rallye – най-голямото подобно събитие в Европа, от вече едно десетилетие. За Balkan Classic повече тук: balkanclassic.com

breslau-2020

За малка радост, и в България ще остане нещо, което да ни напомня за славната ни офроуд история, в лицето на Balkan Trophy – международна екстремна надпревара, в клас, който все още не е подвластен на недоносената нова организация на автомобилни състезания. Е, може и да носи малка част от заряда на Balkan Offroad, но поне ще се нагледаме на „съоръжения“ от сой: balkanoffroad.net

Ами, това е от мен. Като човек, израснал вече над 16 години с българския офроуд, заставам твърдо зад името си. Знам, че разни хорица ще скочат, че го правя за пари, но на ралитата на Алекс ходя от чиста емоция и щастие, а хонорарът ми там е повече от символичен. Така че не плюйте, а създавайте – не разрушавайте…

Христомир Николов
издател и главен редактор на списание OFF-Road.BG и нещатен прес-сътрудник в Breslau Poland, Balkan Offroad и Balkan Classic. !Текстът е свободен за споделяне и препечатване, не съм егоист!

Comments are closed.